Pon - Czw: 7:00 - 16:00

Pt: 7:00 - 15:00

biuro@acartus.pl

(+48) 32 475 15 26  (+48) 501 045 636

ul. 11 Listopada 2, 44-330 Jastrzębie-Zdrój

26 lipca 2024

Transakcje na ponad 15 000 zł, a koszty firmy.

Dokonywanie transakcji o wartości przekraczającej 15 000 zł wiąże się z określonymi obowiązkami, których naruszenie może mieć poważne konsekwencje podatkowe. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy Prawo przedsiębiorców precyzyjnie określają, w jaki sposób powinny być realizowane płatności w takich przypadkach. Warto znać te zasady, aby uniknąć problemów z fiskusem.

 

Podstawy Prawne

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Jednak art. 22p ust. 1 tej samej ustawy wyłącza z kosztów uzyskania przychodów te wydatki, które dotyczą transakcji przekraczających 15 000 zł, jeśli płatności zostały dokonane bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

 

Obowiązek Płatności za Pośrednictwem Rachunku Płatniczego

Art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców stanowi, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z działalnością gospodarczą musi nastąpić za pośrednictwem rachunku płatniczego, jeśli jednorazowa wartość transakcji przekracza 15 000 zł. Dotyczy to transakcji zarówno krajowych, jak i zagranicznych, przeliczanych na złote według kursu NBP z dnia poprzedzającego transakcję.

 

Konsekwencje Naruszenia Obowiązku

Jeśli płatność za transakcję przekraczającą 15 000 zł zostanie dokonana w sposób inny niż za pośrednictwem rachunku płatniczego, podatnik nie może zaliczyć tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że płatność gotówką, nawet jeśli zostanie wpłacona na konto bankowe kontrahenta, nie spełnia warunków ustawowych.

 

Podsumowanie

Przestrzeganie przepisów dotyczących płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego przy transakcjach przekraczających 15 000 zł jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatków. Przedsiębiorcy powinni być świadomi, że każda płatność dokonana w sposób niezgodny z ustawą może skutkować poważnymi konsekwencjami podatkowymi, w tym brakiem możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

 

Polityka prywatności

Pon - Czw: 7:00 - 16:00

Pt: 7:00 - 15:00

biurobr@acartus.pl

(+48) 32 475 15 26  (+48) 501 045 636

ul. 11 Listopada 2, 44-330 Jastrzębie-Zdrój

Potrzebujesz rzetelnej obsługi księgowej! ACARTUS to księgowość bez granic

ACARTUS Sp. z o. o.

ul. 11 Listopada 2,44-330 Jastrzębie-Zdrój

(+48) 32 475 15 26, (+48) 501 045 636,

biurobr@acartus.pl

 

ACARTUS – filia Racibórz

ul. Kilińskiego 2,47-400 Racibórz

(+48) 32 417 01 00

raciborz@acartus.pl

Odwiedź nas na Social Mediach

Strona stworzona przez HorizonFly_Studio